Geolokalizacja – na czym polega?

Czym jest geolokalizacja?

Lokalizacja (geolokalizacja) to dane geograficzne, które określają, gdzie znajduje się dane urządzenie podłączone do sieci internetowej. Wyszukiwanie odbywa się po adresie IP urządzenia.
Swoją lokalizację można sprawdzić przy pomocy Internetu. W tym celu wpisujemy w wyszukiwarkę frazę “moje ip i lokalizacja“. Znajdziemy w ten sposób strony, na których pojawi się mapa z zaznaczoną bieżącą lokalizacją. Zazwyczaj na tych witrynach możemy też sprawdzić swój pełny adres IP.

Czy można kogoś dokładnie namierzyć?

Należy pamiętać, że lokalizacja namierzona po adresie IP nie jest w 100 procentach dokładna, dane są tylko przybliżone. Nie jest możliwe sprawdzenie, gdzie znajduje się urządzenie jeśli chodzi o adres zamieszkania, ulicę, numer domu. Dane są dokładniejsze, jeśli komputer czy smartfon podłączony jest do sieci w dużym mieście, trudniej jest w przypadku małych miejscowości. Jeśli urządzenie znajduje się na terenie małego miasteczka lub wsi, lokalizacja może błędnie wskazać najbliższe duże miasto jako jego położenie. Czyli np użytkownik w Piotrkowie Trybunalskim pod zapytaniem “moje ip i lokalizacja” może zobaczyć miasto Łódź.

Jeśli urządzenie podłączone jest do Internetu mobilnego, zazwyczaj podana będzie miejscowość, w której znajduje się siedziba dostawcy usługi. Gdy wpiszemy ‘moje ip i lokalizacja’ pojawi się nam tylko kraj, czasem ewentualnie stolica, czyli w naszym przypadku Warszawa.

Do czego służy geolokalizacja?

Innym rodzajem geolokalizacji jest ta wykorzystywana w urządzeniach i aplikacjach GPS. Urządzenia, najczęściej mobilne, takie jak smartfony, smartwatche, mają wbudowane nadajniki GPS, które łączą się z jednym z satelitów krążących po orbicie Ziemi. GPS określa dokładną lokalizację, dzięki czemu może wyznaczać trasę dojazdu.
Innym przykładem wykorzystania geolokalizacji są statystyki odwiedzin dla stron internetowych czy serwisów streamingowych. Pokazują, z jakiego kraju lub miasta na stronę dociera najwięcej oglądających. To przydatne narzędzie dla blogerów, influencerów czy firm, może im pomóc w ustaleniu grupy docelowej.